maandag 2 november 2009

GIP Nederlands

Na vele verhalen gelezen te hebben van Franz Kafka heeft er mij op het laatste nippertje eentje weten te overtuigen. Het keek me met onschuldige oogjes aan, ik kon niet weigeren. Ik las het en ik was verkocht. Het sleurde me mee in zijn onwetendheid en op het einde wist ik nog niet veel meer. Ik las het nog enkele keren en telkens werd er me iets meer duidelijk. Ik vind het nog steeds een geheimzinnig verhaal, maar het bleef me het meeste bij van alle kortverhalen die ik las.

Het Vonnis - Franz Kafka

Georg Bendemann, een jongeman uit Praag, schrijft alweer een brief naar zijn goeie vriend wiens naam onbekend blijft gedurende het verhaal. Hij twijfelt telkens lang wat hij deze keer zal schrijven. Gewoonlijk schreef hij hem onbelangrijke dingen, omdat Georg hem niet wil lastigvallen met de goeie loop van zijn leven terwijl het er bij hem in Sint-Petersburg niet zo goed aan toe gaat. Maar om de één of andere reden vertelt Georg hem toch dat hij verloofd is met Frieda Brandenfeld. Hij ging het nieuws aan zijn vader melden. Maar die geloofde niet dat hij ooit een brief naar zijn vriend had verstuurd. Tijdens hun discussie kwam juffrouw Brandenfeld ter sprake. Georgs vader vond het een schande dat zij haar 'rokken had opgetild' voor Georg en hij veroordeelt zijn eigen zoon tot de dood der verdrinking. Georg loopt uit het huis, steekt de straat over en springt uiteindelijk onopgemerkt in de rivier.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten