woensdag 9 september 2009

Goran Djurovic 08/09/09

Om de traditie in eer te houden gingen we nog eens naar een museum.
Dit keer was het dokter Guislain Museum in Gent aan de beurt.
Daar liep de tentoonstelling 'Unknown Secrets' van Goran Djurovic.
Een Servisch kunstenaar die onwerkelijke beelden schildert.
Zo zag ik er bijvoorbeeld 2 kussende nonnen.
Eerlijk gezegd was dit het eerste museumbezoek dat mij niet echt lag.
Ik heb er lang moeten zoeken naar een werk dat ik mooi vond,
maar ik heb er wel één gevonden! Eentje toch.
'Mädchen in rot' heet het. Een vrouw die troost zoekt op een man z'n schouder.
Toeval toeval dat ik net dat mooi vind. Als je weet dat ik vorig jaar bij het vrije tekenen naar grootmeesters in kunstinitiatie telkens opnieuw mensen tekende.

Maar om het ook eens over Djurovic' andere werken te hebben,
ze oogden heel donker én werden dan ook nog eens tentoongesteld op een bijna zwarte muur. Ze zijn heel psychologisch. Je zag er mensen aan touwtjes, mensen die met andere mensen als pionnetjes speelden op een spelbord,... Maar op de één of andere manier waren ze dan ook weer lachwekkend. (vb: de kussende nonnen, aapjes die uit lichamen komen,...) Ik was niet onder de indruk van zijn schilderkunsten of andere talenten. Maar het was nog steeds een boeiende uitstap.

Aanschouw, Goran Djurovic, 'de zoenende nonnen' en 'Mädchen in rot':




http://www.museumdrguislain.be/
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/cultuur%2Ben%2Bmedia/kunsten/expo/090520_Djurovic_Expo

Geen opmerkingen:

Een reactie posten